Taksering
Vår kompetanse - Din trygghet
Haugaland Takst AS er et uavhengig takstfirma som tilbyr høy kompetanse og servicegrad til konkurransedyktige betingelser.
Haugaland Takst AS sin kvalitetsmålsetting er til enhver tid å produsere og levere produkter og tjenester som er i tråd med god takseringsskikk. Takstprodukter og tjenester skal også være i overensstemmelse med kundens, myndighetenes og markedets krav og behov.
Haugaland Takst AS påtar seg oppdrag som sakkyndig i tvistesaker.
Kunder:
Oppdragsgivere er privatpersoner, eiendomsmeglere, advokater, banker og andre låneinstitusjoner, samt forsikringsselskaper.
Tjenester
Skadetakst. Forsikringsskader. Reklamasjonstakst. Verdi- og lånetakst bolig. Verdi- og lånetakst mindre næringseiendommer. Tomtetakst. Verdivurderinger. Bistand ved visning. Konsulenttjenester.
Forenklet verdivurdering | Verdi og lånetakst | Kjøpsassistanse / Visning | Andre typer oppdrag |
---|---|---|---|
Leiligheter: kr. 2500,- | Leiligheter: kr. 3000,- | Fra kr. 2000,- til kr. 4000,- avhengig av type kjøp og beliggenhet. Pris gis på forespørsel. | Andre typer oppdrag som Skade- og reklamasjon faktureres med timepris. Timepris takstingeniør kr. 1200,- pr time. |
Eneboliger: kr. 3000,- | Rekkehus, tomannsbolig: kr. 3500,- | ||
Eneboliger: kr. 4000,- |
Større boliger og andre oppdrag etter nærmere avtale. Alle priser er ekskl. 25% mva. Prisene forutsetter at rekvirenten fremskaffer nødvendig dokumentasjon.
Før befaring
Ved taksering av eiendom legges det vekt på beliggenhet, type eiendom, størrelse, standard, driftskostnader og lokale forhold.
Utfra samlet vurdering og kjennskap til prisnivået på sammenlignbare eiendommer ansetter takstmannen verdien etter sitt beste skjønn og overbevisning. Følgende dokumenter bør framvises ved befaring:
For enebolig, rekkehus, fritidsbolig og eierleilighet
- Målebrev / skjøte
- Kommunale utgifter (faktura)
- Eventuelle leieinntekter, leiekontrakt
- Felles kostnader ved privat vei (brøyting, vedlikehold etc.)
- Forsikringspapirer med avtalenummer, Byggforsikring.
- Ligningsverdi/takst på boligen. Se siste selvangivelse.
- Eventuelt boligmappe fra tidligere salg.
- Tegninger, plan og snitt.
- Sameiekostnader, hva dekker de?
For borettslag/ andel/ aksje leilighet
- Husleie, faktura og informasjon om hva den dekker.
- Informasjon om borettslaget, årsberetning.
- Antall enheter i borettslaget, samt opprinnelig innskudd og pålydende andelsbrev.
- Andel fellesgjeld og månedlig beløp (husleie)
- Forsikringspapirer med polise nummer Borettslagets byggforsikring.
- Ligningsverdi/taksten på boligen. Se siste selvangivelse.
- Eventuelt boligmappe fra tidligere salg (inneholder viktig info).
- Siste årsmelding fra borettslaget.
Råteskader
Hva gjør jeg når boligen jeg har kjøpt har fukt, sopp eller På bildet ser man tydelige råteskader.råteskader ?
Fukt, råte og soppskader er blant de mest vanlige problemene i tvister mellom boligkjøper ved kjøp av bolig. Denne typen skader oppstår gjerne som følge av lekkasjer eller sviktende drenering.
Denne typen skader kan føre med seg store utbedringskostnader. Som boligkjøper er det dermed viktig å være klar over dine rettigheter, og om man kan rette et krav mot selgeren når det viser seg at boligen har fukt, råte eller soppskader.
I dag selges de fleste boliger med en ”som det er" klausul. Dette er en måte selger overføre ansvaret for skjulte feil og mangler til kjøperen.
Ved fukt, råte og soppskader kan boligkjøperen allikevel fremme et mangelskrav hvis skadene medfører at boligen er i vesentlig dårligere stand enn det som kunne forventes på avtaletidspunktet, og hvis selger har misligholdt sin opplysningsplikt ved å holde tilbake informasjon eller ved å ha gitt uriktig informasjon i forbindelse med salget.
Det følger av avhendingsloven at selger skal være ansvarlig dersom det er tilbakeholdt opplysninger eller gitt uriktige opplysninger i forbindelse med salget. Selgeren sin plikt til å gi fullstendige og korrekte opplysninger om eiendommen er like streng ved” as is” kjøp som i andre tilfelle. Dette betyr i praksis at dersom selgeren var klar over fukt, råte eller soppskadene ved salget har han plikt til å informere kjøperen om skadene for å gå fri for ansvar.
Har selgeren ikke tilbakeholdt opplysninger eller gitt uriktige opplysninger kan kjøperen gjøre et krav gjeldende når fukt, råte eller soppskadene fører til at boligen er i” vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å regne med ut ifra kjøpesummen sin størrelse og forholdene ellers”.
Hva som skal til for at boligen er i vesentlig dårligere stand varierer fra bolig til bolig. Avgjørende vil blant annet være hva som ved salget ble opplyst om boligens generelle tekniske tilstand, hvorledes boligen fremsto på visning osv. Det må altså foretas en konkret vurdering i hvert enkelt tilfelle.
Rettslig har man gjerne brukt en tommelfingerregel om at kostnadene med å utbedre skadene må ligge i området 3-5 % av kjøpesummen. Det må imidlertid presiseres at regelen ikke kan benyttes ukritisk.
Utgangspunktet er at en kjøper ikke kan gjøre gjeldende en mangel som han/hun kjente til eller måtte kjenne til når avtalen ble inngått. Dette betyr at en kjøper som har hatt anledning til å undersøke boligen, ikke kan påberope seg fukt, råte eller soppskader som kjøper ved undersøkelsen oppdaget eller burde oppdage.
Oppdager man på visning noe som kan se ut som sopp, råte eller fuktskader anbefaler vi å ta kontakt med fagkyndige personer for å få avklart om og dette er fukt, råte eller soppskader.
Kjøper kan til tross for sin undersøkelsesplikt, påberope seg mangler kjøper oppdaget eller burde ha oppdaget ved forundersøkelsen, dersom selgeren har opptrådt grovt aktløst, uærlig eller i strid med god tro.
© 2015 Haugalandtakst - Vi hjelper deg med taksering. Alle Rettigheter Reservert. HMCdesign